Актуальність досвіду. Катастрофічний стан навколишнього середовища, що нині вже істотно визначає здоров’я людей, тривалість їх життя, саму можливість стабільного існування, спонукає до дослідження та роздумів усіх небайдужих людей. Власне, стає зрозумілим, що сфера природокористування повинна служити об’єктом уваги кожного з людей. Лише до такої умови можна вивільнити раціональні, гуманістичні принципи, які сприяють розв’язку екологічних проблем.
Важливо, сьогодні, щоб всі – дорослі і діти – стали на шлях співробітництва з природою. Тому одним із основних завдань у сучасній школі є виховання підростаючого покоління. Велику роль тут повинна відігравати початкова школа, яку можна розглядати як першу сходинку збагачення людини знаннями про природне і соціальне оточення, знайомство її з загальною, цілісною картиною світу і формування науково-обґрунтованого, морального і естетичного ставлення до нього.
Практична значущість. Реалізація екологічного підходу при навчанні допоможе практично розв’язати проблему екологічної освіти та екологічного виховання. Учні і вчителі одержать можливість максимально повно реалізувати наявний у них творчий потенціал і можливості щодо формування в людини ставлення до рідного краю як частки природи з раннього віку. Практичною основою екологічної підготовки мають бути, звичайно, біологічні знання – закони життя живої природи і розуміння того, як необхідно жити, щоб не порушити гармонії навколишнього середовища і бажано, щоб кожна людина оволоділа відповідними знаннями еколога раніше.
Практичне значення роботи над темою полягає в тому, що розглянуті теоретичні положення доведено до конкретизації у вигляді:
- науково-методичного посібника «Екологічне виховання молодших школярів у процесі навчання»;
- розробки уроків щодо екологічного виховання у процесі навчання;
- вироблених рекомендацій щодо застосування елементів екологічного виховання в процесі навчання.
Провідна ідея. Основною метою якої є визначення виховних можливостей початкової школи по наданню екологічної освіти і культури учням молодшого шкільного віку та пошук оптимальної технології екологічного виховання молодших школярів.
Відповідно до мети перед собою ставлю наступні завдання:
- дослідити зміст поняття «екологічна культура» особистості;
- визначити специфічні особливості процесів екологічної освіти і екологічного виховання;
- з’ясувати виховний потенціал предметів, що вивчаються в початковій школі.
Інноваційна значущість. У психолого-педагогічній літературі існує значна кількість праць, в яких розв’язується завдання екологічного виховання майбутніх школярів. Але всі вони носять вузький характер, оскільки намагаються вирішити цю проблему при вивченні певного предмета або під час організації позаурочної діяльності (М.В.Картель, А.Берека, В.Вербицький та інші). А дослідження, в яких би проблема екологічного виховання вирішувалась комплексно - відсутні. Саме тому темою індивідуальної навчально-дослідної роботи мною обрано «Екологічне виховання молодших школярів у процесі навчання».
Урок з елементами екологічного виховання є інноваційним порівняно з традиційним, тому що його метою є не тільки засвоєння системи знань (мета традиційного уроку), а й діяльність учителя й учня, спрямована на екологічне виховання в процесі навчання.
Немає коментарів:
Дописати коментар